Tryb zgody Google - obowiązkowy od marca 2024

Na wstępie wyjaśnimy kilka podstawowych kwestii, w ostatnim czasie zmieniają się preferencje użytkowników i coraz więcej użytkowników chce posiadać kontrolę nad danymi, które przesyła dalej. Mamy do czynienia ze stałymi zmianami prawnymi (RODO), jak i od strony technologii (kontrola i blokowanie ciasteczek po stronie przeglądarek internetowych). Stale polepsza się także świadomość samych klientów Państwa stron. Te czynniki mocno komplikują życie specjalistom od marketingu internetowego i e-commerce – większa kontrola to mniejsza ilość danych, które można wykorzystać przy prowadzeniu kampanii reklamowych. Należy zauważyć, że jest to też problem dla samego Google’a, który generuje zyski za pomocą swojej usługi Google Marketing Platform.

W skrócie tryb uzyskiwania zgody, czyli Consent Mode pozwala na: wprowadzenie domyślnego stanu zgody użytkownika i zachowanie informacji o tej zgodzie w trakcie jego interakcji ze stroną lub aplikacją. Umożliwia to później dostosowanie zewnętrznych usług jak np. Google Ads i Analytics czy Facebook Ads, pod kątem zgody udzielonej przez użytkownika, aby prawidłowo i „legalnie” gromadzić dane w różnych zakresach.

Consent Mode, czyli tryb uzyskiwania zgody, jest to nowy format, za pośrednictwem którego użytkownicy stron internetowych są informowani o korzystaniu z plików cookies. Podczas pierwszej wizyty użytkownik jest szczegółowo informowany jakie ciasteczka mogą zostać wysłane na jego urządzenie i wyrazić na to zgodę.


Na jakich stronach należy wdrożyć tryb uzyskiwania zgody?

Tryb uzyskiwania zgody musi być wdrożony na stronach, które korzystają z takich usług jak Google Ads, Google Analytics czy Facebook Ads. Jeśli Państwa strona wykorzystuje Google Ads lub Google Analytics do zbierania danych o osobach odwiedzających Państwa stronę, mają Państwo obowiązek umożliwić im wybór zapisywanych cookies poprzez Consent Mode. 


Czy wdrożenie trybu uzyskiwania zgody jest obowiązkowe?

Tak jest obowiązkowe dla stron korzystających z takich usług jak Google Ads, wtyczki śledzenia takich usług jak Facebook. TikTok, wtyczki śledzące np. HotJar
Użytkownik strony internetowej musi posiadać prawo do ochrony swoich danych i możliwość zezwolenia na zbieranie tylko tych, na które sam wyrazi zgodę. Z tego względu wdrożenie Consent Mode jest obowiązkowe w przypadku wszystkich stron, które takie dane zbierają. 

Wdrożenie Consent Mode v2 będzie wymagane od marca 2024 w celu zachowania możliwości retargetingowych w narzędziach Google. 

Jest to znacząca zmiana, Google Consent Mode było dotychczas funkcjonalnością opcjonalną, z początkiem marca 2024 stanie się obowiązkową dla wszystkich chcących w efektywny sposób korzystać z Google Marketing Platforms.

Wszyscy Reklamodawcy chcący korzystać z remarketingu (audience, list odbiorców, etc.) z użyciem narzędzi Google (Google Analytics 4, Google Ads, Search Ads 360, Campaign Manager, Display Video 360), zostali zobligowani do wdrożenia Google Consent Mode v2, aby udostępniać Google sygnały zgody.

 

Co to oznacza dla naszych klientów korzystających np. z Google ADS

Wymagany jest system zarządzania zgodami zgodny z wymogami Google, posiadający certyfikat Google. Dodatkowo jest chcą Państwo publikować na swojej stronie reklamy wymagany jest system zarządzania cookies spełniający wymogi IAB TCF 2.2.

Platforma Zarządzania Zgodami (CMP – ang. Consent Management Platform) to narzędzie pozwalające zapewnie zgodność Państwa serwisu internetowego z przepisami prawa dotyczącymi prywatności, zwłaszcza dotyczącymi danych użytkowników i plików cookie. System pośredniczy między wydawcami stron internetowych a użytkownikami, upraszczając transparentną komunikację i uzyskanie jednoznacznej i zapisanej w logach zgody na zbierania danych.

CMP informuje szczegółowo odwiedzających o rodzajach zbieranych danych, ich celu i zaangażowanych podmiotach trzecich. Ponieważ przepisy dotyczące prywatności — w tym RODO - są nieustannie zmienianie, platformy CMP odgrywają kluczową rolę w pomaganiu firmom w spełnianiu wymagań prawnych.

Tego typu platformy dostarczają zaawansowane okienka z pytaniem o zgody, kategoryzację plików cookie oraz rozwiązania przechowywania.

My ze swojej strony polecamy rozwiązanie CookieScript. Rozwiązanie CookieScript spełnia wszystkie powyższe wymogi.

Poniżej przykładowy ekran wyświetlany przez system CookieScript:

Zapraszamy do zapoznania się z systemem i rejestracji.

Z naszej strony oferujemy pełne wsparcie instalacji i poprawnej konfiguracji system zarządzania zgodami Cookies.

Zapraszamy do kontaktu.

 

Inne artykuły